Nem terveztem beszámolót, de pár sort szívesen írok, illetve alább olvasható a városházi sajtószolgálat közleménye is.
Elég sokan voltak az egyeztetésen, és sokan mondták el a véleményüket is. Kevés dicsérő szót hallottam. Én is elmentem, hozzá is szóltam, mert sehogy sem fér a fejembe, miért kellett szintkülönbséggel építeni egymás mellé a járdát és a bicikliutat.
Szerintem balesetveszélyes. Ezzel újabb akadálypálya épült a vakok számára, de biztosan gondot okoz a mozgáskorlátozottaknak, kerekesszékeseknek is. Szerintem a pirosat és a szürkét meg tudja különböztetni egymástól az ember szegélykő és szintkülönbség nélkül is. Örülök, hogy a városvezetés azt kérte a tervezőktől: az IVS-ben ami kerékpárút még hátravan, csak színkülönbséggel jelöljék, szintben ne legyen eltérés. Kár, hogy ez már csak egy kisebb részét érinti majd a a kerékpárutaknak.
És akkor alább az összefoglaló, amelyet a városháza szóvivője, Parillák Gabriella készített:
Az IVS és ezen belül, különösen „A belvárosi terek integrált funkcióbővítő fejlesztése Nyíregyházán” elnevezésű pályázati program – bár több évvel ezelőtt indult – a mai napig elégedetlenséget és vitát vált ki a nyíregyháziak között. A projekttel kapcsolatban az igazi kérdés, hogy a kivitelezési fázisban van-e még lehetőség módosításra. Az új városvezetés szilárd elhatározása, hogy mentse, ami menthető, s a rendelkezésre álló kereteken belül enyhítse a lakosság jogos elégedetlenségét.
Dr. Kovács Ferenc polgármester április 21-én újabb lakossági fórumot hívott össze, ezúttal az Egyház utca – Síp utca szabályozása és a Kálvin tér – Bercsényi utca átépítése volt a téma.
A tervek szerint, az Egyház utcát egy 2x2 sávos – középen zöldszigettel elválasztott – úttá építik át, a Síp utca zsákutca lesz. Ezzel együtt a járdák, szegélyek, kapubejárók felújítása, esetleges cseréje is megtörténik. A Bethlen Gábor – Egyház utca kereszteződés jelzőlámpát kap, az utak építése mellett vízelvezető csatornákról is gondoskodnak, de lesz kerékpárút és zöldfelületi (fák és bokrok telepítése, füvesítés) fejlesztés is. A szakasz a tervezett átadása 2011 novembere.
A projekt már a kivitelezés fázisában van és jogerős építési engedéllyel rendelkezik, az eredeti tervektől nem, vagy csak apróbb részelemekben lehet eltérni.
A fórumon több mint harminc érdeklődő jelent meg és tette szóvá észrevételeit. Ilyen volt pl.: a túl szűkös kapubejárók problémája, a keskeny járda, melyet nem választ el semmi a forgalmas úttól, a kivágott fák kérdése és a parkolási lehetőségek hiánya. Sokak szerint a jelzőlámpás megoldás csak lassítani fogja az átmenő forgalmat. Felvetették azt is, hogy a tervezett zöldsziget helyett, inkább középen fusson a többsávos út és létesítsenek zöldterületeket, valamint parkolóhelyeket a lakóházak közvetlen közelében. Volt, aki egyszerűen csak annyit kért, hogy legyen szép és élhető a Mártírok tere és környéke
A városi kerékpárútvonalak kapcsán Kósa Tímea alpolgármester asszony kérte az egyeztetésen megjelent tervezőket, hogy a még el nem kezdett útvonalak esetében csupán színében különüljön el a kerékpárút, a járdától. A szinteltolásra ugyanis sok lakossági panasz érkezett azok balesetveszélyessége miatt.
A lakossági panaszokat, észrevételeket meghallgatva, a polgármester elmondta, hogy a városvezetés átérzi a lakosok aggodalmát és problémáit. Ahol lehet, ott ésszerűsítésre törekednek és a rendelkezésre álló források keretein belül, a felmerülő igények figyelembevételével folytatják a kivitelezést. Azonban mindenkinek meg kell értenie, hogy ebben a fázisban már igen szűk a városvezetés mozgástere.
A fórumon megjelent szakemberek minden egyes kérdésre igyekeztek kielégítő választ adni. Ezen felül, az érintettek lehetőséget kaptak, hogy egy a szakértőkkel egyeztetett időpontban, a helyszínen ismertessék problémáikat, hogy – lehetőség szerint – közösen találjanak elfogadható megoldást.
Az IVS többi elemével kapcsolatban is várható még lakossági fórum, ahol lehetőségük lesz az lakosoknak kifejteni véleményüket.